De Laatste Gang

- eindwerk

De Laatste Gang is een interactieve installatie waarin voedsel, keuzes en misleiding centraal staan. Het is een installatie die ervoor moet zorgen dat de bezoeker stilstaat bij de keuzes die hij maakt wat betreft voedsel en (over)consumptie. Het roept de vraag op: hoe hou jij je staande in een wereld vol verleiding en misleiding?

Als grafisch ontwerper vind ik het belangrijk dat het ontwerp inhoudelijk sterk in elkaar zit en dat erover is nagedacht hoe het ontwerp kan bijdragen aan een betere maatschappij en wereld. Verder probeer ik waar dat kan een vleugje humor toe te passen om het ontwerp toegankelijker te maken.​

De naam ‘De Laatste Gang’ komt voort uit enerzijds de vorm van de installatie, het is een gang waar je doorheen kunt lopen. Anderzijds komen ‘gangen’ ook voor als het gaat over voedsel: de eerste gang, de tweede gang etc. Ik heb daar ‘laatste’ van gemaakt omdat deze installatie hopelijk de laatste keer is voor de bezoeker dat die slechte keuzes maakt wat betreft voedsel en geconfronteerd moet worden met die keuzes. De gang heeft een soort 'kermis-stijl' waardoor je als bezoeker extra verleidt wordt en het consumeren centraal staat. Ook heb ik ervoor gekozen in de popart-stijl de banners en dergelijke te ontwerpen; een stijl die bekend staat om zijn felle kleuren en het ophemelen van consumeren.

In de gang sta je op verschillenden punten voor een keuze. Word je verleid om de ongezonde keuze te maken, of houd je jezelf sterk en kies je gezond? Dit wordt gedaan door de zogenaamde 'keuzeborden', waar je kunt kiezen tussen bijvoorbeeld een verspakket lasagne of een kant-en-klaar-maaltijd lasagne. Ook is er in de gang op verschillende plekken informatie te vinden over hoe verpakkingen misleidend kunnen zijn. Aan het einde van de gang wordt je als bezoeker voor de ultieme keuze gezet. Kies je voor een pizza, twix of chips. Je kunt dan aan een touw trekken maar wordt dan geconfronteerd met waar je dan daadwerkelijk voor kiest: zout, vet of suiker.

Deze installatie is gemaakt om mensen zowel te informeren als voor de gek te houden, en op die manier op een speelse manier de bezoeker (met een tikje humor) tot nieuwe inzichten te laten komen.